Franczyza w Polsce, czyli amerykański biznes po naszemu

Pojęcie franczyzy jest dziś powszechnie znane. Z systemu tego korzystają zarówno największe firmy międzynarodowe, np. McDonald’s i Tele Pizza, jak i krajowe, np. sieci sklepów Wólczanka czy Rabat. Osoby prywatne coraz częściej decydują się na własną działalność pod znanym logo, gdyż jest to pewna i szybka droga do osiągnięcia sukcesu i wysokich zarobków. Zwłaszcza, że jest z czego wybierać – na rynku dostępnych jest ponad 1,1 tys. pomysłów na biznes. Co istotne, większość z nich ma polskie korzenie. Prześledźmy zatem rozwój franczyzy i jej drogę zza oceanu na Stary Kontynent.

Stany Zjednoczone – kolebka systemu franczyzowego

Jako, że w USA powstało najwięcej sieci franczyzowych i tam też rozwijały się one najszybciej, to właśnie ten kraj uznaje się za ojczyznę franchisingu. Natomiast jego ojcem przyjęło się nazywać Johna S. Pembertona – człowieka, który pod koniec XIX wieku wynalazł najpopularniejszy napój świata – coca-colę. W latach 30. XX wieku również producenci samochodów, którzy poszukiwali nowych sposobów sprzedaży, zaczęli korzystać z punktów dealerskich funkcjonujących na zasadach franczyzy. Jednak okres prawdziwego rozkwitu w Stanach Zjednoczonych przeżywała ona po II wojnie światowej. Wtedy to, w szczególności w branży usług i gastronomii franczyzobiorcy zaczęli otrzymywać całe know-how firm - wiedzę związaną nie tylko ze sprzedażą produktów czy świadczeniem usług, ale także dotyczącą prowadzenia przedsiębiorstwa, np. wytyczne odnoszące się do wizualizacji punktów, uniformów personelu, obsługi klienta oraz strategii promocji i marketingu.

Polska – nowa ojczyzna franczyzy

W Polsce franchising zaczął się kształtować wraz z przemianami gospodarczymi i politycznymi z roku 1989. Na początku nad Wisłę zawitały sieci spod szyldu Yves Rocher i McDonald`s. Pierwszą restaurację na licencji fastfoodowego giganta otwarto w Bydgoszczy w 1994 roku. Wtedy to franczyzą zaczęli interesować się również polscy przedsiębiorcy. Obecnie najwięcej systemów franczyzowych liczy sobie branża gastronomiczna (176), zaś miejsce drugie zajmują sieci odzieżowe (151). Jednak rynkiem, w którym działa zdecydowana większość franczyzobiorców od dłuższego czasu pozostaje branża artykułów spożywczych i przemysłowych (154 marki, w tym 36 tys. placówek na licencji).

Gazetki:

Aktualna promocja:

Nasi partnerzy: